Mobiel bellen: Difference between revisions

From ICT science
Jump to navigation Jump to search
No edit summary
(Replaced content with "Zie de intranet kennisbank: https://intranet.uu.nl/kennisbank/keuze-mobiele-telefoons-bij-betawetenschappen Category:Index Category:Faciliteiten Category:Persoonlijke ICT")
Tag: Replaced
Line 1: Line 1:
<!-- {{switch|Mobile phones: GSM-Lite|en}}
Zie de intranet kennisbank: https://intranet.uu.nl/kennisbank/keuze-mobiele-telefoons-bij-betawetenschappen
{{float|[[Image:gsm-lite-small.png|link=|]]|width=100px}}
Indikken, flexibel werken, vaste telefoons die niet vaak worden gebruikt. Allemaal redenen om ons telefoniebeleid onder de loep te nemen. Besloten is om binnen de faculteit Bètawetenschappen met mobiele telefoons te gaan werken. Gedachte is dat je met een mobiele telefoon naar een andere ruimte kan lopen als er een vertrouwelijk gesprek gevoerd moet worden bijvoorbeeld. Of dat je kunt weglopen als er teveel lawaai op je kamer is.
 
{{parheader|Meer informatie in PDF-formaat:}}
<!--* [[Media:GSMlite-informatie.pdf|Uitgebreide informatie GSM-Lite]]-->
* [[Media:GSMlite-aanvraagformulier.pdf‎|Aanvraagformulier]]
<!--* [[Media:GSMlite-tarieven.pdf|Overzicht tarieven KPN]]-->
 
__TOC__
==Veelgestelde vragen (FAQ)==
===Voordat u een GSM-Liteabonnement neemt===
;Mag en kun je je telefoon ook buiten de universiteit gebruiken?
:Ja, er zijn geen beperkingen aan het gebruik. Beperk wel het priv&eacute;- en ''roaming'' gebruik, zeker in het buitenland, en bedenk dat er ''geen'' databundel op uw abonnement zit &mdash; internetgebruik is duur!<br />Buitensporig gebruik wordt verhaald op de gebruiker van de telefoon. Er wordt nog gekeken waar de grens ligt, maar bij normaal gebruik zult u geen problemen hebben. Bij (al dan niet bewust) misbruik wordt altijd eerst contact met u opgenomen. 
 
;Kan ik mijn oude nummer laten doorschakelen?
:Ja, dat kan op tijdelijke basis, gedurende 2 maanden. Hiervoor moet u een verzoek indienen bij {{topdesk|lan=nl}}, waarbij u uw oude nummer ''en'' uw nieuwe 06-nummer vermeldt.  Het oude nummer wordt na 2 maanden opgeheven uit kostenoverwegingen, waarmee ook de doorschakeling vervalt.
 
;Ik heb al een mobiel toestel, kan ik de simkaart daar in gebruiken?
:Ja, u kunt binnen met GSM-Lite eventueel alleen een simkaart afnemen en deze gebruiken voor een telefoon of apparaat naar eigen keuze.
 
;Kan ik op het GSM-Liteabonnement ook een databundel krijgen, zodat ik bijvoorbeeld e-mail kan synchroniseren?
:Nee, op dit moment is GSM-Lite alleen beschikbaar met een telefonie-abonnement, er zijn dus geen datafaciliteiten. Als u de simkaart gebruikt in een toestel dat over Wifi beschikt, kunt u wel gebruik maken van de [[Wifi]]-voorzieningen van de UU.<br />
 
===Gebruik van GSM-Lite===
;Waar kan ik terecht met vragen of problemen?
:U krijgt ondersteuning van medewerkers van {{ssd}}.  Uiteraard kunt u ook altijd contact opnemen met {{topdesk|lan=nl}}.
 
;Ik heb een telefoon en heb de simkaart geïnstalleerd maar hij werkt niet...
:Simkaarten worden pas na uitgifte geactiveerd. Dat kan tot een (werk)dag duren. Laat de telefoon gedurende die tijd aan staan: u ontvang een SMS op uw toestel na activatie.
 
;Wanneer komt mijn mobiele nummer op mijn profielpagina?
:U moet uw mobiele nummer opgeven via de [https://selfservice.portal.uu.nl/ Self-service HR].  Na aanpassing kan het even duren voordat het nummer ook zichtbaar wordt op uw profielpagina.
 
;Binnen de Self-service HR kan ik mijn mobiele nummer niet invoeren...
:Door problemen met de privacy kunnen sommige onderdelen van de Self-service tijdelijk niet beschikbaar zijn.
 
;Kan ik mijn mobiele nummer op mijn profielpagina alleen zichtbaar laten zijn voor medewerkers van de UU?
:U kunt op uw profielpagina aangeven hoe zichtbaar uw mobiele nummer is.  Hiervoor moet u op uw eigen profielpagina kiezen voor 'Bewerken'.  Vervolgens kunt u onder 'Contact' instellen hoe zichtbaar uw nummer is: openbaar, alleen binnen de UU, of in het geheel niet.
<!--
;Wat zijn de beltarieven?
:De tarieven zijn de [[Media:GSMlite-tarieven.pdf|KPN Business Select tarieven]].  Intern bellen is ''niet'' gratis. Er zit ook ''geen'' databundel in uw abonnement, dus toegang tot internet is duur! Als u de simkaart gebruikt in een PDA of ander toestel dat over Wifi beschikt, kunt u wel gebruik maken van de [[Wifi]]-voorzieningen van de UU.<br />Buitensporig gebruik wordt verhaald op de gebruiker van de telefoon. Er wordt nog gekeken waar de grens ligt, maar bij normaal gebruik zult u geen problemen hebben. Bij (al dan niet bewust) misbruik wordt altijd eerst contact met u opgenomen.
 
;Kan ik een overzicht krijgen van de gemaakte belkosten?
:Stuur een SMS naar 1244 met het woord SALDO. U ontvangt dan een kort overzicht van het maandgebruik.
 
;Wat te doen bij een defecte telefoon?
:Defecte telefoons worden vervangen op basis van redelijkheid (zorgvuldig gebruik).
-->
 
;Hoe kan ik mijn telefoon beveiligen?
:Activeer altijd de beveiliging van de simkaart met een 4-cijferige code. Schrijf ook het nummer van de simkaart op, zodat u er in noodgevallen over kunt beschikken.
 
;Hoe is mijn telefoon verzekerd?
:Telefoons zijn niet verzekerd tegen diefstal, verlies of schade. Bij niet doorgeven van verlies of diefstal zijn de eventuele extra kosten door misbruik voor eigen rekening.<br>''Zie ook hieronder.''
 
===Diefstal, verlies of schade===
;Wat te doen bij diefstal of verlies?
:U bent verplicht om diefstal of verlies van uw telefoon '''binnen 24 uur''' te melden <br>aan de volgende twee instanties:
::het '''Meldpunt Datalekken''' van de Universiteit Utrecht,<br>per e-mail aan [mailto:cert@uu.nl cert@uu.nl], en
 
::de '''Faculteit''', die het nummer ook moeten blokkeren,<br>per e-mail aan [mailto:servicepoint@uu.nl servicepoint@uu.nl].
<!-- laat de werknemer direct het nummer blokkeren en meldt het incident binnen 24 uur aan de Faculteit. Dit kan per e-mail via [mailto:servicepoint@uu.nl servicepoint@uu.nl].
:De medewerker is tevens verplicht diefstal of verlies binnen 24 uur te melden bij het Meldpunt Datalekken van de Universiteit Utrecht. Dit kan per e-mail via [mailto:cert-uu@uu.nl cert-uu@uu.nl].
-->
 
:U moet daarna nog de volgende bewijsstukken leveren:
::'''Diefstal''': Doe aangifte bij de politie via: https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-van-overige-diefstal.html<br>Stuur een kopie van de aangifte naar [mailto:servicepoint@uu.nl servicepoint@uu.nl].
 
::'''Verlies''': Kijk of uw telefoon is gevonden op: https://www.verlorenofgevonden.nl en doe daar online aangifte van het verlies.<br>Stuur een kopie van de aangifte naar [mailto:servicepoint@uu.nl servicepoint@uu.nl].
:Telefoons zijn niet verzekerd tegen diefstal of verlies. Bij niet doorgeven van verlies of diefstal zijn de eventuele extra kosten door misbruik voor eigen rekening.
 
;Wat te doen bij schade of gebreken?
:Meld beschadiging of gebreken van uw telefoon zo snel mogelijk bij de Faculteit. Dat kan bij het Servicepoint in het David de Wiedgebouw en per e-mail via [mailto:servicepoint@uu.nl servicepoint@uu.nl].
:Defecte telefoons worden vervangen op basis van redelijkheid (zorgvuldig gebruik).-->


[[Category:Index]]
[[Category:Index]]
[[Category:Faciliteiten]]
[[Category:Faciliteiten]]
[[Category:Persoonlijke ICT]]
[[Category:Persoonlijke ICT]]

Revision as of 11:24, 31 January 2023