Informatie voor docenten

From ICT science
Jump to navigation Jump to search
In opbouw Deze pagina is nog in opbouw
De informatie op deze pagina is mogelijk nog niet compleet.

De informatie die relevant is voor docenten die onderwijs aan de faculteit Bètawetenschappen verzorgen is verspreid over de facultaire site te vinden. Met onderstaande alfabetische lijst is geprobeerd deze informatie te bundelen. Kijk ook op Informatie voor Medewerkers. Hier staat alle informatie van de Bètadiensten (zoals ICT, HR, etc) overzichtelijk op een rij. Naast producten en diensten vindt u op deze plek de nieuwsvoorziening van en voor medewerkers (FAQ hierover). Mist u onderwerpen of verwijzingen, gebruik dan de 'mail de redactie'-knop onderaan de pagina.

Auteursrecht (in Blackboard)

Over het algemeen gelden voor het verwijzen naar literatuur/opnemen van literatuur binnen Blackboardsites dezelfde regels als voor papieren overnames (readers, etc.). Het overnemen van lange stukken tekst of complete documenten kan illegaal zijn en leiden tot forse boetes. Meer informatie vindt u op auteursrechtenonderwijs.nl

terug naar boven

Blackboard en Vista

Met ingang van het collegejaar 2012 - 2013 gaat de Universiteit Utrecht over op Blackboard versie 9.1. Dit nieuwe systeem vervangt de huidige twee Blackboard systemen die gebruikt worden als elektronische leeromgeving, te weten Blackboard Vista (voorheen WebCT Vista) en Blackboard AS (voorheen Studion).

Meer informatie over de belangrijkste veranderingen en nieuwe functionaliteiten, gevolgen voor docenten en studenten, wat er wanneer gaat gebeuren en de projectorganisatie is te vinden op www.uu.nl/BB91.

terug naar boven

Computerleerzalen

In de gebouwen van de faculteit Bètawetenschappen zijn verschillende computerleerzalen ingericht. ICT-Beta is verantwoordelijk voor de inhoudelijke ondersteuning van de Windows installaties. Van docenten wordt verwacht dat zij minimaal 4 weken voor aanvang van het college controleren of de installatie aan hun eisen voldoet en extra wensen doorgeven via de servicedesk van ICT-SC (meer informatie)

terug naar boven

Cursuscatalogus

De cursuscatalogus geeft toegang tot beschrijvingen, rooster- en contact informatie van alle cursussen aangeboden binnen de Universiteit Utrecht. De cursusbeschrijvingen van een specifieke cursus kunnen ook direct vanuit de roosterpagina worden bezocht (door te klikken op de cursuscode).

terug naar boven

Cursusinschrijvingen

Via het overzicht van cursusinschrijvingen (inloggen met solisID) kan een actueel beeld verkregen worden van welke studenten zich op dat moment voor een specifieke cursus hebben ingeschreven. Deze informatie kan ook via Blackboard (control panel - List/Modify Users) verkregen worden).

terug naar boven

Digitaal toetsen

Bij opleidingen biologie en farmacie worden een aantal tentamens met behulp van het digitale toetsprogramma Testvision afgenomen. Studenten loggen niet in met solisID en wachtwoord, maar met apart verstrekte gebruikersnamen en wachtwoord. Meer info voor docenten...

terug naar boven

Email-lijsten

Via de algemene verzendlijsten kunnen emails aan grote groepen studenten verzonden worden (door bijvoorbeeld Onderwijs- en studentenzaken). Via de verzendlijsten per cursus kunnen emails aan alle studenten die ingeschreven staan voor een cursus worden verzonden. Alle studenten worden automatisch (na inschrijving via Osiris) aan deze lijst toegevoegd. Ook de docent wordt (op grond van informatie uit Osiris) automatisch aan de lijst toegevoegd. Meer info over hoe het werkt. Het versturen van emails aan alle studenten van een specifieke cursus kan ook binnen Blackboard worden gedaan.

terug naar boven

ICT & onderwijs

De ondersteuning aan onderwijsprocessen wat betreft de inzet van ICT in het onderwijs is ondergebracht bij ICT-Bèta. Via de facultaire ICT&O coördinator kan meer informatie worden verkregen over de ICT-mogelijkheden, beleidsontwikkelingen en ondersteuning. Meer informatie.

terug naar boven

Linux-server voor studenten

Voor studenten die onder Linux willen werken is er een (Scientific) Linux-server beschikbaar. beschikbaar.

terug naar boven

Locatieinformatie en routebeschrijvingen

De locatieinformatie geeft (streetview)afbeeldingen, plattegronden en routebeschrijvingen van de gebouwen die binnen de faculteit in gebruik zijn voor het onderwijs.

terug naar boven

Mail

Solismail: http://solismail.uu.nl, meer informatie...

terug naar boven

Onderwijsorganisatie

De algemene pagina over onderwijsorganisatie geeft verwijzingen naar de Graduate schools. De onderwijsondersteuning wordt verzorgd door Onderwijs- en studenten zaken (OSZ). OSZ is te bereiken via de Studiepunten.

terug naar boven

Openstelling onderwijsruimten in BBG en Minnaert

Lokaties

Het onderwijscentrum Bèta en Geo is gehuisvest in de gebouwen BBG en Minnaert. In het BBG zijn de onderwijszalen op de verdiepingen 0, 1 en 2. Op deze verdiepingen bevinden zich 25 nieuw ingerichte onderwijszalen:
6 werkgroepruimtes voor 64 studenten,
5 werkgroepruimtes voor 56 studenten,
6 werkgroepruimtes voor 24 studenten,
6 computerleerzalen voor 30 studenten,
2 combiruimtes voor 16 studenten.

De zalen zijn, met uitzondering van de 2 combizalen (BBG017 & BBL020), uitgerust met vaste beamer en pc opstelling, krijtbord en whitebord.

In geval van een calamiteit is het verzoek te handelen zoals beschreven is op de calamiteitenkaarten. Deze kaarten hangen in elke zaal.

Openingstijden van de onderwijsruimtes

Computerleerzalen Alle computerleerzalen zijn geopend voor 9:00 uur. Indien deze ruimtes niet in gebruik zijn voor onderwijsdoeleinden zijn ze beschikbaar voor vrije studie voor de studenten.
Werkgroepruimten: Wanneer u als docent college moet geven in een werkgroepruimte, dan dient u de sleutel af te halen bij het Service Meldpunt op de 5e verdieping in het BBG. Na het college gaarne de zaal afsluiten en de sleutel weer in leveren bij het Service Meldpunt. Het is niet de bedoeling de sleutel aan een andere docent door te geven, iedere docent tekent zelf voor de sleutel van de onderwijsruimte. U bent als docent verantwoordelijk voor het openen en sluiten van de werkgroepruimte.

Als u de tafels en stoelen in een andere opstelling heeft gebruikt dan dient u ze na afloop in de originele opstelling terug te plaatsen. De originele opstelling is op een kaart weergegeven in de zaal.

Na 17:00 uur verzoeken wij u de sleutel in te leveren bij de receptie van of het BBG of het Minnaertgebouw

Zalen op de 4e verdieping BBG

De komende tijd zal het BBL verder worden ingericht en zullen ook de droge practicumruimtes en onderwijsruimtes in het Minnaertgebouw onder handen worden genomen. In de overgangsfase totdat het Onderwijscentrum Bèta/GEO helemaal gereed is, is nog een aantal zalen in gebruik op de 4e verdieping van het BBG. Dit zijn de computerleerzalen 402 en 452, en de werkgroepruimtes 408, 412 en 458. Deze zalen zijn niet uitgerust met vaste beamer opstelling. Echter wel met verrijdbaar krijt-/whitebord. Deze zalen worden iedere ochtend voor 9:00 uur geopend vanwege het niet aanwezig zijn beamer en/of pc. Een beamer en/of laptop kunt u reserveren bij het Service Meldpunt van Bètawetenschappen d.m.v. het meldformulier. U kunt uw gereserveerde beamer en/of laptop afhalen bij de balie van het Service Meldpunt op de 5de verdieping BBG.

Inrichting werkgroepruimtes

Alle studenten tafels zijn uitgerust met 230 volt aansluitingen. Op deze manier kunnen studenten die met een laptop werken deze laptop voorzien van stroom. De werkgroepruimtes zijn allen voorzien van losse tafels en stoelen. Om in verschillende opstellingen ook de 230 volt aansluitingen te kunnen gebruiken is er een plafondhaspel ontwikkeld van waaruit de studententafels kunnen worden aangesloten. Deze voorziening is nog niet gereed, maar zal niet lang meer op zich laten wachten.

Het datanetwerk is draadloos in het gehele BBG en door iedereen te gebruiken met een Solis-id.

Bij de docentenwerkplek is een kast geplaatst van waaruit de beamer in de ruimte kan worden bediend. Door middel van een instructie is aangegeven hoe de apparatuur moet worden bediend. Het is mogelijk met de vaste PC, welke in het meubel is geplaatst, de beamer aan te sturen. Ook kan worden gekozen een laptop aan te sluiten. Bij vragen of indien de installatie niet werkt, kunt u contact opnemen met het Service Meldpunt toestel 3388 van waaruit assistentie zal worden verleend. terug naar boven

Opleidingsinformatie

De inhoudelijke en organisatorische informatie is op de facultaire website per opleiding gebundeld onder Onderwijs (aan de linkerzijde van de pagina). De informatie van de bacheloropleidingen is te vinden onder 'Onderwijs - Bacheloropleidingen - Informatie voor studenten' en van de masterprogramma's onder 'Onderwijs - Master-& PhD programma's'. De informatie is opgedeeld in twee hoofdcategorien: - Studieprogramma (Studyprogram) met de inhoudelijk informatie over bijvoorbeeld het curriculum en het rooster - Studiepunt (Administration) met organisatorische informatie over in- en uitschrijven, afstuderen et cetera. Voor de masterprogramma's wordt daarnaast ook nog informatie op Graduate School niveau verstrekt: Natural Sciences, Life Sciences De informatie van de verschillende opleidingen en de roosterinformatie is ook direct toegankelijk via verkorte adressen. Onderaan de pagina van de bacheloropleidingen staat een lijst met beschikbare verkorte URLs.

terug naar boven

Opslag

De faculteit beschikt over een netwerkschijf om persoonlijke bestanden op te slaan. Per medewerker is standaard 5Gb beschikbaar. Op deze netwerkschijf kan desgewenst ook een persoonlijke website worden ingericht. Meer informatie over de netwerkschijf/persoonlijke opslag Meer informatie over het gebruik van de netwerkschijf voor een persoonlijke website...

terug naar boven

Roosterinformatie

Via de algemene roosterpagina van de faculteit kan toegang verkregen worden tot de cursus- en tentamenroosters van de verschillende opleidingen. Via het kalenderrooster kan ook een iCal-bestand worden gedownload zodat de roosterinformatie direct aan een electronische agenda kan worden toegevoegd.

terug naar boven

Stemkastjes

Via de dienst huisvesting & services centrumgebied kunnen docenten stemkastjes huren die in het onderwijs in gezet kunnen worden. Het uitvoeren van een stemming kan, na installatie van de benodigde software, geintegreerd in Powerpoint gedaan worden. De kosten bedragen 25,- euro per reservering plus 0,25 euro per stemkastje. Meer informatie over het huren van de kasjes bij IDC... Weblecture met meer informatie en ervaringen binnen de faculteit met stemkastjes... Neem voor meer informatie hierover contact op met de facultair ICT&Onderwijs-coordinator.

terug naar boven

Studiegidsen

De studiegidsen van de bacheloropleidingen zijn per bacheloropleiding ondergebracht bij 'Studiepunt - Naslag en regelingen'.

terug naar boven

VPN

Solis-VPN biedt medewerkers (niet beschikbaar voor studenten) van de Universiteit Utrecht de mogelijkheid om vanaf een externe locatie, bijvoorbeeld vanaf de thuiswerkplek, toegang te krijgen tot afgeschermde diensten binnen Solis-net, het computernetwerk van de UU. Met behulp van Solis-VPN is het mogelijk om thuis of onderweg over (een deel van) dezelfde faciliteiten te beschikken als op de vaste werkplek binnen de universiteit. Meer informatie...

terug naar boven

Weblectures

Via de universitaire dienst Meer informatie en een opname-overzicht van opnamen die van colleges binnen de faculteit gemaakt zijn.

terug naar boven

Werkgroep ICT&O

De werkgroep ICT&onderwijs is een facultair overleg over ICT&onderwijs. De werkgroep komt tweemaandelijks bijeen en bespreekt activiteiten, problemen, wensen en behoeften ten aanzien van ICT binnen het onderwijs van de faculteit. De werkgroep wordt voorgezeten door de facultair coordinator ICT&onderwijs en wordt daarnaast gevormd door afgevaardigden van de departementen en het studentbestuurslid. Meer informatie over de samenstelling en de werkwijze...

terug naar boven