Mobiel bellen

From ICT science
Revision as of 11:22, 31 January 2023 by Holle104 (talk | contribs)
Jump to navigation Jump to search

Veelgestelde vragen (FAQ)

Voordat u een GSM-Liteabonnement neemt

Mag en kun je je telefoon ook buiten de universiteit gebruiken?
Ja, er zijn geen beperkingen aan het gebruik. Beperk wel het privé- en roaming gebruik, zeker in het buitenland, en bedenk dat er geen databundel op uw abonnement zit — internetgebruik is duur!
Buitensporig gebruik wordt verhaald op de gebruiker van de telefoon. Er wordt nog gekeken waar de grens ligt, maar bij normaal gebruik zult u geen problemen hebben. Bij (al dan niet bewust) misbruik wordt altijd eerst contact met u opgenomen.
Kan ik mijn oude nummer laten doorschakelen?
Ja, dat kan op tijdelijke basis, gedurende 2 maanden. Hiervoor moet u een verzoek indienen bij de ITS-Selfservicedesk, waarbij u uw oude nummer en uw nieuwe 06-nummer vermeldt. Het oude nummer wordt na 2 maanden opgeheven uit kostenoverwegingen, waarmee ook de doorschakeling vervalt.
Ik heb al een mobiel toestel, kan ik de simkaart daar in gebruiken?
Ja, u kunt binnen met GSM-Lite eventueel alleen een simkaart afnemen en deze gebruiken voor een telefoon of apparaat naar eigen keuze.
Kan ik op het GSM-Liteabonnement ook een databundel krijgen, zodat ik bijvoorbeeld e-mail kan synchroniseren?
Nee, op dit moment is GSM-Lite alleen beschikbaar met een telefonie-abonnement, er zijn dus geen datafaciliteiten. Als u de simkaart gebruikt in een toestel dat over Wifi beschikt, kunt u wel gebruik maken van de Wifi-voorzieningen van de UU.

Gebruik van GSM-Lite

Waar kan ik terecht met vragen of problemen?
U krijgt ondersteuning van medewerkers van het Servicepoint. Uiteraard kunt u ook altijd contact opnemen met de ITS-Selfservicedesk.
Ik heb een telefoon en heb de simkaart geïnstalleerd maar hij werkt niet...
Simkaarten worden pas na uitgifte geactiveerd. Dat kan tot een (werk)dag duren. Laat de telefoon gedurende die tijd aan staan: u ontvang een SMS op uw toestel na activatie.
Wanneer komt mijn mobiele nummer op mijn profielpagina?
U moet uw mobiele nummer opgeven via de Self-service HR. Na aanpassing kan het even duren voordat het nummer ook zichtbaar wordt op uw profielpagina.
Binnen de Self-service HR kan ik mijn mobiele nummer niet invoeren...
Door problemen met de privacy kunnen sommige onderdelen van de Self-service tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Kan ik mijn mobiele nummer op mijn profielpagina alleen zichtbaar laten zijn voor medewerkers van de UU?
U kunt op uw profielpagina aangeven hoe zichtbaar uw mobiele nummer is. Hiervoor moet u op uw eigen profielpagina kiezen voor 'Bewerken'. Vervolgens kunt u onder 'Contact' instellen hoe zichtbaar uw nummer is: openbaar, alleen binnen de UU, of in het geheel niet.
Hoe kan ik mijn telefoon beveiligen?
Activeer altijd de beveiliging van de simkaart met een 4-cijferige code. Schrijf ook het nummer van de simkaart op, zodat u er in noodgevallen over kunt beschikken.
Hoe is mijn telefoon verzekerd?
Telefoons zijn niet verzekerd tegen diefstal, verlies of schade. Bij niet doorgeven van verlies of diefstal zijn de eventuele extra kosten door misbruik voor eigen rekening.
Zie ook hieronder.

Diefstal, verlies of schade

Wat te doen bij diefstal of verlies?
U bent verplicht om diefstal of verlies van uw telefoon binnen 24 uur te melden
aan de volgende twee instanties:
het Meldpunt Datalekken van de Universiteit Utrecht,
per e-mail aan cert@uu.nl, en
de Faculteit, die het nummer ook moeten blokkeren,
per e-mail aan servicepoint@uu.nl.
U moet daarna nog de volgende bewijsstukken leveren:
Diefstal: Doe aangifte bij de politie via: https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-van-overige-diefstal.html
Stuur een kopie van de aangifte naar servicepoint@uu.nl.
Verlies: Kijk of uw telefoon is gevonden op: https://www.verlorenofgevonden.nl en doe daar online aangifte van het verlies.
Stuur een kopie van de aangifte naar servicepoint@uu.nl.
Telefoons zijn niet verzekerd tegen diefstal of verlies. Bij niet doorgeven van verlies of diefstal zijn de eventuele extra kosten door misbruik voor eigen rekening.
Wat te doen bij schade of gebreken?
Meld beschadiging of gebreken van uw telefoon zo snel mogelijk bij de Faculteit. Dat kan bij het Servicepoint in het David de Wiedgebouw en per e-mail via servicepoint@uu.nl.
Defecte telefoons worden vervangen op basis van redelijkheid (zorgvuldig gebruik).-->