Werkplekondersteuning: Difference between revisions
Line 39: | Line 39: | ||
==Software-distributies== | ==Software-distributies== | ||
{{ictbeta|nl|nolink}} levert ondersteuning voor specifieke software die binnen de faculteit gebruikt wordt. Vanwege het vaak specialistische karakter van deze software zal de inhoudelijke ondersteuning soms beperkt moeten blijven | {{ictbeta|nl|nolink}} levert ondersteuning voor specifieke software die binnen de faculteit gebruikt wordt. Vanwege het vaak specialistische karakter van deze software zal de inhoudelijke ondersteuning soms beperkt moeten blijven. | ||
Zie ook: | Zie ook: | ||
* [[Software]] | |||
* [[Software | |||
[[Category:Index]] | [[Category:Index]] |
Latest revision as of 14:58, 13 February 2024
ICT-Bèta levert werkplekondersteuning voor medewerkers, studenten en gasten. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen standaard werkplekken die centraal worden beheerd door ITS en niet-standaard werkplekken. De mate van ondersteuning is ook afhankelijk van het besturingssysteem.
Algemeen
ICT-Bèta levert:
- de hardware via de gemeenschappelijke PC-inkoop met een standaard-image voor de PC (Windows en/of Linux);
- software;
- distributies, licenties en documentatie van software die specifiek binnen Bètawetenschappen wordt gebruikt.
Voor ondersteuning bij ICT-problemen en alle verdere vragen over het werkplekbeheer kunt u terecht bij de ITS-Selfservicedesk.
Ondersteuning werkplekken
Standaard werkplek
Ondersteuning wordt geleverd door ITS via de ITS-Selfservicedesk. Gebruiker heeft beperkte mogelijkheden voor installatie of aanpassing. Applicaties worden centraal beschikbaar gesteld.
Windows, niet-standaard werkplek
Ondersteuning wordt geleverd door ICT-Bèta via de ITS-Selfservicedesk. De werkplek wordt in overlegd ingericht en beheerd.
Computerleerzalen
Worden in het algemeen centraal beheerd en ondersteund door ITS via de ITS-Selfservicedesk. De inrichting van de systemen wordt bepaald in overleg met de onderwijsorganisatie. Een aantal computerleerzalen beschikt over dual-boot systemen Windows/Linux. Voor vragen kunt u ook terecht bij het Servicepoint.
- Zie ook: Onderwijs en ICT
Mac OS
Beperkte ondersteuning wordt geleverd door ICT-Bèta via de ITS-Selfservicedesk.
Linux
Ondersteuning voor Scientific Linux wordt geleverd door ICT-Bèta via de ITS-Selfservicedesk. Voor andere Linux-varianten kan slechts in beperkte mate ondersteuning worden geleverd.
Laptops
(Beperkte) ondersteuning wordt geleverd door ICT-Bèta via het Servicepoint, mede afhankelijk van type en besturingssysteem. In het algemeen bent u zelf verantwoordelijk voor de inrichting van een laptop, maar ICT-Bèta kan bijvoorbeeld ondersteuning leveren bij faculteit-specifieke software en netwerk-connectie.
Dual-boot of virtualisatie?
Vanwege de complexe beheersbaarheid van dual-boot systemen worden deze niet standaard ondersteund voor individuele gebruikers.
Als u incidenteel gebruik wilt maken van een Linux-systeem, is het beter gebruik te maken van de gevirtualiseerde images die voor de computerleerzalen zijn ontwikkeld. Deze kunt u downloaden van de softwareserver.
Software-distributies
ICT-Bèta levert ondersteuning voor specifieke software die binnen de faculteit gebruikt wordt. Vanwege het vaak specialistische karakter van deze software zal de inhoudelijke ondersteuning soms beperkt moeten blijven.
Zie ook: